Saturday, 18 February 2012

SAYANGILAH KEDUA IBUBAPA..


::Bagaimana rupa, Bagaimana pun.. Mereka tetap IBUBAPA kita..
:::Hormati MEREKA.. Sayangi MEREKA

» Bila mak kata dia teringat, kita jawab kita sibuk sangat.
» Bila ayah kata dia rindu, kita jawab nantilah hujung minggu.
» Bila mak minta kita pulang, kita jawab kita belum lapang.
» Bila ayah minta kita singgah, kita jawab kerja kita belum selesai.
» Bila hati kita terguris, kita kata “Mak memang tak pernah faham”.
» Bila hati kita terhiris, kita kata “Ayah memang tak ambil kisah”.

Tetapi

» Bila hati mak kita terguris, mak kata “Tak apa, dia masih muda”.
» Bila hati ayah kita terhiris, ayah kata “Tak apa, belum sampai akalnya”.
» Bila kita menangis tanda lapar, mak berlari bagai hilang kaki.
» Bila kita merintih tanda derita, ayah bersengkang mata bagaikan tiada lena.
» Bila kita sedih kerana gagal, mak setia membekalkan cekal.
» Bila kita pilu kerana kecewa, ayah teguh berkata dia tetap bangga.

Jadi, ingatlah pengorbanan ibu bapa kita, cintailah mereka lebih dari kita sendiri, kerana tanpa mereka, siapalah kita pada hari ini.

Allah telah berfirman dengan MAKSUDNYA:

“Dan Tuhanmu memerintahkan agar kamu jangan menyembah melainkan hanya kepada-Nya dan hendaklah berbuat baik kepada orang tua. Dan jika salah satu daripada keduanya atau kedua-duanya berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu menyatakan kepada keduanya perkataan ‘ah’ dan janganlah kamu membentak keduanya.

Dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan mulia dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah: “ Wahai Tuhanku, sayangilah mereka keduanya, sebagaimana keduanya menyayangi aku waktu kecil” .
( Al Isra’ ayat 23-24 )

Da Baca ? Sila Like , Donate N Komen Kalau Sudi .

16 comments:

Mummy Adriana said...

im so touching :( buat saye menitiskan airmata ...ma & ayah, i luv u so much~!

INA_Noorlina said...

@Mummy Adriana

:') hargai ibu bapa kita sementara mereka msih ada

Carpet Cleaning Melbourne said...

I am touched by the message. Without the parents we are not here.

Qarr Jalil said...

yup..saya lelaki..
and that so touching..
:)

good entry :)

Aida Omar said...

sedih la pulak baca ayat mula2 tu.. bertapa besar nya kasih kedua ibu bapa kita kan.. bila kita besar kita lupa kan mereka..

INA_Noorlina said...

@Qarr Jalil

org yg xde prasaan jerr xkan rase ape2 ngn ape yg tersirat d sbaik ayat2 2

INA_Noorlina said...

@Aida Omar

kite pon bakal jd mak n ayh, insyaAllah...nk jd contoh yg baik pd ank2 kalox nti ank2 xhargai kte, lg ssh

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salm kunjungan balas dr k.atie.Terima kasih singgah ya
Emm..dah nk hampir due tuk bersalin ya.K.atie doakn semoga selamat kedua2nya.Aminnnnnnn

ZiErWa zAiNaL said...

tbe2 rase sedih bila baca.. bru je balik hostel..tbe2 rse nk blik umah blik..huhu

M@W@R Q@SeH said...

ibu & ayah kasih sygnya tiada tandingan...

INA_Noorlina said...

k.atie: time kasih yerr :) aminn

INA_Noorlina said...

hmm sy mse study dlu pon camni....xpe blaja rjin2 nti jgn lpe mak ayh ehh? :)

INA_Noorlina said...

yuppp...especely yg da bgelar anak, ibu/ayh..bru taw pngorbanan mak & ayh dlm mbesarkan ank2..